Doorgaan naar artikel

Arla Foods ziet merken opnieuw groeien

De retailverkopen lagen in lijn met de meest optimistische verwachtingen. - Foto: Hans Prinsen

De retailverkopen lagen in lijn met de meest optimistische verwachtingen. - Foto: Hans Prinsen

Zuivelbedrijf Arla heeft zijn merken ondanks de vele uitdagingen in de markt opnieuw zien groeien.

Arla Foods heeft zijn omzet afgelopen jaar met 5,6% zien stijgen naar € 11,2 miljard (2020: € 10,6 miljard). Dit is voornamelijk een gevolg van de gestegen verkoopprijzen en het gegroeide verkoopvolume merkproducten. Het nettowinstmarge kwam uit op 3% (2020: 3,2%).

De retailverkopen lagen in lijn met de meest optimistische verwachtingen. De strategische merken groeiden met 4,5% in volume en de merken Arla, Castello en Starbucks groeiden harder dan in 2020. Alleen het Arla-merk was in 2020 al goed voor een omzet van bijna € 3,4 miljard (2020: € 3,1 miljard). Met het merk Lurpak won Arla marktaandeel in Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Arla investeerde meer in e-commerce. De omzet in online kanalen groeide daardoor met 17%.

Melkprijs Arla

Arla’s prestatieprijs, die de waarde weergeeft die Arla creëert per kilo melk, kwam uit op 39,7 cent per kilo melk (2020 36,5 cent). De voorschotmelkprijs die Arla uitbetaalde aan de leden-melkveehouders lag 23% hoger ten opzichte van een jaar eerder. 2021 stond zowel voor de onderneming als leden-melkveehouders in het teken van de pandemie en stijgende kosten. Coöperatievoorzitter Jan Toft Nørgaard geeft aan trots te zijn dat Arla een prestatieprijs heeft weten neer te zetten die melkveehouders steun biedt en waarmee de onderneming zich kan meten met de marktleiders in Europa.

Arla Nederland wint marktaandeel in supermarktkanaal

Arla heeft zijn bedrijfsactiviteiten verdeeld over vier commerciële segmenten. In Europa nam Arla’s omzet toe met 3,1% naar € 6,6 miljard. De zuivelonderneming geeft aan zijn merken in de meeste Europese markten te hebben zien groeien. Arla Europe realiseerde een merk gedreven volumegroei van 2,3% (2020: 5,9%). In het Verenigd Koninkrijk en de regio Nederland, België en Frankrijk nam de merk gedreven volumegroei met respectievelijk 3,8 en 8,4% toe. De omzet in Nederland, België en Frankrijk bedroeg € 360 miljoen (2020: € 336 miljoen). Onder meer Arla biologisch, Melkunie, Lurpak en Starbucks zorgden in Nederland voor een groei in omzet. Het marktaandeel van Arla Nederland in het supermarktkanaal groeide van 9,9% in 2020 naar 10,9% in 2021. Met het oog op de aanhoudende groei, is Arla Foods Nederland op zoek naar leden-melkveehouders die weidemelk aan de zuivelcoöperatie kunnen leveren.

Ook internationaal doen merken het goed

De omzet van Arla Internationalsteeg met 6,4% naar € 2,1 miljard. Naast hogere prijzen groeide de omzet ook hier door goede prestaties van de merken. De merkgedreven volumegroei kwam uit op 9,1% (2020: 11,6%). Zo deed het merk Puck het goed in het Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA-regio). Om aanhoudende groei- en uitbreidingsplannen voor de MENA-regio te ondersteunen, investeerde Arla in zijn productielocaties voor smeltkazen, on-the-go Starbucks en Puck kookroom en sauzen in Bahrein en Saoedi-Arabië.

Marges ingredients onder druk

Arla Foods Ingredients wist het ingrediëntensegment met toegevoegde waarde met 14,5% te laten groeien. De omzet steeg naar € 794 miljoen (2020: € 716 miljoen). De marges stonden echter onder druk als gevolg van de gestegen grondstof- en energieprijzen. Als gevolg van de sterk toegenomen vraag gecombineerd met hogere prijzen steeg de omzet vanGlobal Industry Sales (red. B2B) naar € 1,7 miljard (2020: € 1,5 miljard). De omzet nam toe ondanks het feit dat er minder melk naar dit bedrijfssegment ging als gevolg van de toegenomen retailverkopen.

Vooruitzichten

Arla verwacht dat inflatie en marktvolatiliteit tot ver in 2022 gevolgen blijven hebben voor het bedrijfsleven. Topman Peder Tuborgh gaat ervan uit dat dit voor Arla resulteert in een vertraging van de merkengroei naarmate de markt zich op een nieuw niveau stabiliseert.

Arla is van plan in 2022 € 600 miljoen te investeren. Dit bedrag gaat onder meer naar uitbreiding van de productiecapaciteit van Starbucks in het Esbjerg, de voltooiing van de poedertoren in Pronsfeld en de uitbreiding van mozzarellaproductie in Branderup. Ook investeert het bedrijf in uitbreiding van de productiecapaciteit voor ingrediënten.

Voor 2022 verwacht Arla een omzet van tussen de € 11,8 en € 12,4 miljard en een netto-winstpercentage van tussen de 2,8 en 3,2%.

Arla publiceert het volledige jaarverslag op donderdag 24 februari.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin