Doorgaan naar artikel

‘Met meerwaarde-zuivel uit negatieve cyclus’

In de zuivelsector lijkt zich in de afgelopen jaren een driejaarlijkse cyclus te hebben ontwikkeld. Producten met meer toegevoegde waarde kunnen de sector uit de dip helpen. Dit signaleert ABN Amro in een rapport over de zuivelmarkt.

Door een tekort aan een zuivelproduct op de wereldmarkt gaan eerst de prijzen omhoog en vervolgens groeit de mondiale melkproductie. Dit leidt vervolgens tot een overschotsituatie met weer lage melkprijzen. Na het goede 2017 (vanwege een botertekort en goede vraag naar kaas) moet de melkveehouderij zich voorbereiden op een lastiger 2018 en 2019.

Groter gat tussen melkvet en melkeiwit

De bank verwacht dat de opbrengst van melkvet waarschijnlijk wel voor langere tijd op een hoger niveau blijft, maar de extreme records van 2017 worden naar verwachting niet meer behaald. Het gat met melkeiwit blijft groter dan voorheen. Ook omdat er nog steeds een grote voorraad oud product boven de markt blijft hangen.

Vraag naar producten met meerwaarde

De markt verandert intussen op meer fronten. In Oceanië is een verschuiving waarneembaar van de productie van melkpoeders naar producten met meerwaarde, zoals mozzarella, roomkaas en houdbare melk. Verder is binnen kaas een verschuiving zichtbaar van traditionele soorten, zoals Goudse, Emmentaler en cheddarkaas naar mozzarella en andere kaastypes, die beter passen bij een veranderend menu.

Nederlandse melkveehouders worden ondertussen steeds meer uitgedaagd om een sterke basis te leggen voor producten met meer toegevoegde waarde, zoals de nieuwe huismerkzuivel van Albert Heijn, waar boeren 3 cent extra voor ontvangen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin