Dataplatform
De derde innovatie is een dataplatform, Horizon. Dat bundelt informatie van alle leveranciers van data op het melkveebedrijf. Dat zijn de Lely-systemen, voerleveranciers, fokkerijorganisaties et cetera, maar kunnen ook rechtstreekse concurrenten van Lely zijn. De data wordt automatisch verwerkt en geanalyseerd waaruit advies volgt.
Dat gaat verder dan signaleren welke koe aandacht behoeft wegens ziekte, maar voorspelt op basis van bijvoorbeeld melkdata welke koeien melkziekte (ketose) krijgen, welke dieren economisch het minst aantrekkelijk zijn om te houden en welke taken te verrichten zijn. Het advies komt op twee niveaus: uitgebreid (Advance) en basis (Control), elk met een eigen maandelijks tarief. Elke maand kan de veehouder overschakelen tussen de twee levels.
Tariefstelling anders
Met de introductie van Horizon gaat Lely de tariefstelling voor T4C en diens opvolger Horizon op een andere leest schoeien. Die gaat van een maandelijks tarief per bedrijf naar een tarief per robot bezoekende koe, feitelijk dus over het aantal koeien in lactatie. Voor het gemiddelde bedrijf zal dat niet leiden tot een tariefsverhoging. Elk bedrijf krijgt, volgensFreddy Ruijs, senior product manager data bij Lely, een individueel aanbod ‘an offer you can’t refuse’, aldus Ruijs.