Melkvee100Plus
Show article

“Het leveren van VLOG-melk past bij ons mooi in het plaatje”, vindt melkveehouder Ronnie van Daatselaar uit Oosterwolde. Hij is een van de boeren van het Boerengilde, die melk leveren onder de vlag van Weide Weelde Zuivel. Het levert een meerprijs van 1 euro per 100 kg melk op, wat dus prima uit kan bij VLOG-voer dat ’s winters 60 cent per 100 kg melk duurder is.

“Blijft de melkproductie wel op peil?” Dat was de grootste zorg van melkveehouders Ronnie en Hanneke van Daatselaar toen zij eind 2017 overstapten naar voer dat voldoet aan de VLOG-eisen. Maar de laatste melkcontrole laat het tegendeel zelfs zien: voor het eerst ligt de productie boven de 10.000 kg melk per koe. “De hele winter zat er al een stijgende lijn in de melkproductie en ondanks dat we overgestapt zijn op VLOG-voer heeft die stijgende lijn doorgezet, waardoor we nu deze productie halen”, constateert Ronnie, die 100 melkkoeien en 67 stuks jongvee op 60 hectare land houdt. Ook qua voeropname, voerverbruik en gezondheid van de koeien is de overgang soepel verlopen.

Weide Weelde Zuivel

Per verkochte verpakking van Weide Weelde Zuivel gaat er 2 cent naar agrarisch natuurbeheer en investeringen om het aandeel weidevogels te verhogen. Een concept dat de Van Daatselaars op het lijf geschreven is. Al direct, toen ze 15 jaar geleden vanuit Leusden verhuisden naar het Friese Oosterwolde, zijn ze gestart met agrarisch natuurbeheer. Later kregen zij de mogelijkheid om aan te sluiten bij het Boerengilde, wat inmiddels een meerprijs van 1 euro per 100 kg melk oplevert. Hiervoor moet het aandeel agrarisch natuurbeheer groeien naar 20%, is er minimaal 180 dagen weidegang met mozaïekbeweiding, zodat er gras in verschillende stadia voor de weidevogels staat en mogen zij minimaal chemische gewasbescherming toepassen. Met behulp van het weidefonds, waar de 2 cent per verpakking terechtkomt, willen Ronnie en Hanneke dit jaar een plasdras voor de weidevogels aanleggen. Deelnemen aan de VLOG-melkstroom is een van de wensen van het Boerengilde.

Financiële plaatje

Ondanks dat Hanneke en Ronnie veel waarde hechten aan duurzaamheid, vergeten de ondernemers zeker niet te rekenen. Samen met hun adviseur Jacob Oosterveld van Agrifirm, heeft de familie doorgerekend wat het financiële plaatje rond VLOG-voer zou gaan betekenen. Bij het winterrantsoen bleken de voerkosten met 60 cent per 100 kg melk te stijgen, maar daar tegenover staat de hogere melkopbrengst die op 1 euro per 100 kg melk ligt. ’s Zomers liggen de voerkosten waarschijnlijk lager door het gebruik van een minder eiwitrijke brok. “Dat het wat oplevert is mooi meegenomen, maar dat moet niet de motivatie zijn. Als de voerkosten met 1 euro gestegen waren hadden we het ook gedaan”, vertelt Hanneke, die waarde hecht aan het principe van gentechniekvrij voer. Het rantsoen is gelijk gebleven, alleen de krachtvoersoorten zijn vervangen door de VLOG-variant. Ook de geliefde TopStart®-brok is verkrijgbaar in VLOG-variant, wat bijdraagt aan een soepele overgang. Het rantsoen bestaat nu uit twee derde graskuil, een derde maiskuil, 1 kg natuurhooi, losse mineralen en een eiwit- en energiebrok.

Tank stroomt over

Ruim 2 jaar terug begonnen de ondernemers met TopStart, de opstartstrategie van Agrifirm waarbij ze de krachtvoergift van de verse koeien sneller op kunnen bouwen tot een hoger niveau. De verse koeien krijgen tot 60 dagen 6 kg TopStart-brok, die met 0,5 kg per dag wordt opgebouwd. Daarnaast krijgen ze nog 4 kg krachtvoer in de krachtvoerbox, naast 2,5 kg krachtvoer in het basisrantsoen. “De verse koeien starten veel beter op en geven echt meer melk.” De tank stroomde er zelfs letterlijk van over, want de productie ging geleidelijk van 9.000 naar 10.000 kg melk per koe. Een hoge productie is nooit het primaire doel van de ondernemers geweest, ondanks de bovengemiddelde melkproductie die ze inmiddels realiseren. “Het is gewoon zo gelopen. De tank biedt in ieder geval nog ruimte genoeg, want we zijn van een 8.000 naar 12.000 liter tank gegaan, dus die stroomt voorlopig nog niet over”, geint Hanneke, die daarmee laat zien dat aandacht voor duurzaamheid prima samen gaat met hun ambities.

Lees hier meer over VLOG-voer

Sponsor

Reageren

U kunt alleen reageren wanneer u ingelogd bent met uw account. Heeft u nog geen account, meld u dan aan.