Financiële plaatje
Ondanks dat Hanneke en Ronnie veel waarde hechten aan duurzaamheid, vergeten de ondernemers zeker niet te rekenen. Samen met hun adviseur Jacob Oosterveld van Agrifirm, heeft de familie doorgerekend wat het financiële plaatje rond VLOG-voer zou gaan betekenen. Bij het winterrantsoen bleken de voerkosten met 60 cent per 100 kg melk te stijgen, maar daar tegenover staat de hogere melkopbrengst die op 1 euro per 100 kg melk ligt. ’s Zomers liggen de voerkosten waarschijnlijk lager door het gebruik van een minder eiwitrijke brok. “Dat het wat oplevert is mooi meegenomen, maar dat moet niet de motivatie zijn. Als de voerkosten met 1 euro gestegen waren hadden we het ook gedaan”, vertelt Hanneke, die waarde hecht aan het principe van gentechniekvrij voer. Het rantsoen is gelijk gebleven, alleen de krachtvoersoorten zijn vervangen door de VLOG-variant. Ook de geliefde TopStart®-brok is verkrijgbaar in VLOG-variant, wat bijdraagt aan een soepele overgang. Het rantsoen bestaat nu uit twee derde graskuil, een derde maiskuil, 1 kg natuurhooi, losse mineralen en een eiwit- en energiebrok.
Tank stroomt over
Ruim 2 jaar terug begonnen de ondernemers met TopStart, de opstartstrategie van Agrifirm waarbij ze de krachtvoergift van de verse koeien sneller op kunnen bouwen tot een hoger niveau. De verse koeien krijgen tot 60 dagen 6 kg TopStart-brok, die met 0,5 kg per dag wordt opgebouwd. Daarnaast krijgen ze nog 4 kg krachtvoer in de krachtvoerbox, naast 2,5 kg krachtvoer in het basisrantsoen. “De verse koeien starten veel beter op en geven echt meer melk.” De tank stroomde er zelfs letterlijk van over, want de productie ging geleidelijk van 9.000 naar 10.000 kg melk per koe. Een hoge productie is nooit het primaire doel van de ondernemers geweest, ondanks de bovengemiddelde melkproductie die ze inmiddels realiseren. “Het is gewoon zo gelopen. De tank biedt in ieder geval nog ruimte genoeg, want we zijn van een 8.000 naar 12.000 liter tank gegaan, dus die stroomt voorlopig nog niet over”, geint Hanneke, die daarmee laat zien dat aandacht voor duurzaamheid prima samen gaat met hun ambities.
Lees hier meer over VLOG-voer