In Zuid-Amerika groeit de vraag naar zuivelproducten. Tegelijk wordt de consument veeleisender als het gaat om voedselveiligheid, traceerbaarheid, dierenwelzijn en een toenemende bezorgdheid over het milieu.
Innovatie is geen doel op zich, maar wel een manier om de concurrentiekracht van de bedrijven te versterken en is ook een hefboom om tegemoet te komen aan de maatschappelijke uitdagingen. Om de sector te informeren over mogelijke oplossingen is er onlangs in Argentinië een virtuele editie van het International Congress of Dairy Innovation gehouden. Het evenement werd georganiseerd door de handels- en aandelenbeurs Rosario, Rosario Stock Exchange, producent van voedingsmiddelen en duurzame energie – Adecoagro, de Voedselbank van Rosario (BAR) en melkveehouderij Grupo Chiavassa. Belangrijkste doel was voorbeelden te geven van ontwikkelingen in de melkveehouderij met presentaties van drie succesverhalen (Nuestro Agro).
Uit Argentinië het verhaal van IMBO Agropecuaria, een bedrijf dat melk, vlees, voer en granen produceert met behulp van moderne technologie en een melkveebedrijf runt waar gemolken wordt met melkrobots en waar de mest wordt verwerkt tot compost.
Uit Brazilië de case van Agrindus. Het bedrijf is een van de drie grootste melkproducenten in het land. Het maakt gebruik van innovatieve technologieën voor de verbetering van de genetica van de dieren en produceert een opvallende melk onder eigen merk.
Het Chileense bedrijf Agrícola Ancali is een van de grootste melkproducenten in Zuid-Amerika. Het staat bekend om het gebruik van geavanceerde productietechnologieën, genetica, management en robotica om een zo hoog mogelijke kwaliteit melk te bereiken.
Deze bedrijven delen een gemeenschappelijke visie met goed gedefinieerde doelstellingen. Daarbij is technologische innovatie geen doel op zich, maar zien zij hun onderneming als meer dan alleen een producent van een grondstof. Hun doelstelling is vooral gericht op het maken van voedsel dat voldoet aan de eisen van de bewuste consument.
Veel kleine bedrijven
Er zijn geen exacte cijfers beschikbaar over het aantal melkveehouderijen in Zuid-Amerika. Alleen al in Brazilië waren er in 2017 volgens schattingen van het Braziliaanse instituut voor statistiek (IBGE) 1,2 miljoen melkveehouders. Samen hadden die ongeveer zestien miljoen stuks melkvee. Binnen de groep van de kleine melkveehouderijen, met vaak maar enkele koeien, wordt veel ‘informele melk’ geproduceerd die aan huis wordt verkocht of tot kaas wordt verwerkt. Volgens IBGE is de gemiddelde productie vijf liter melk per koe per dag, maar er zijn professionele bedrijven die wel 30 liter of meer per dag per koe produceren, wat overigens ongeveer het gemiddelde in Nederland is.
Chili: Agricola Ancali
Een van de grootste melkveebedrijven van Zuid-Amerika is Agricola Ancali Ltd in de regio Los Angeles in Chili.
Het bedrijf heeft 5.800 melkkoeien waarvan er gemiddeld zo´n 5.100 worden gemolken. Daarnaast heeft het bedrijf 8.700 hectare mais, 650 hectare alfalfa en 2.800 hectare grasland.
Het melken wordt gedaan met 72 DeLaval VMS-robots. De totale melkproductie is 200.000 liter per dag en van hoge kwaliteit. Een somatisch celgetal van gemiddeld 160 duizend per milliliter, een kiemgetal van 10 duizend en met 3,4% eiwit en 3,9% vet.
Het proces van innovatie en verbetering van de melkkwaliteit begon in 1987 met een kleine veestapel en pas in 2002 werd een bedrijf met 300 melkkoeien overgenomen. In 2003 plaatste het zijn eerste 40 stands melkcarrousel. “In 2007 ervan overtuigd dat het volume een goede manier was om efficiënter te werken, werden twee nieuwe melkcarrousels geplaatst waardoor de productie steeg van 1.500 naar 4.500 koeien en in 2010 werd de vierde melkcarrousel geplaatst en werden 6.000 koeien gemolken”, vertelde de manager van het bedrijf Miguel Aparicio.
Als vervanging van de melkcarrousels, die veel last hadden van slijtage, werd in 2014 besloten te beginnen met melkrobots. Er werd begonnen met een eerste module van 8 robots en 500 koeien en de resultaten daarmee waren zeer bemoedigend. In 2016 waren er 4 melkcarrousels en 16 robots waarmee we 7.000 koeien konden melken. In 2017 werd besloten om over te gaan naar een vrijloopstal en het melken te automatiseren met 64 DeLaval VMS’s melkrobots. Er is nu nog een melkcarrousel in gebruik voor die koeien die een speciale behandeling nodig hebben. De resultaten kwamen snel met een jaarlijkse productiviteitsstijging van 10% en een verbetering van de werkefficiëntie van ongeveer 60%.
Er zijn 40 werknemers per ploeg die alle taken uitvoeren behalve melken, 8 uur per dag, en een gespecialiseerd team van drie mensen dat zich bezighoudt met specifieke activiteiten van de robot, zoals de onmiddellijke verzorging van koeien met onvolledig melken, het beheer van de melkwachtrij, bemonstering door middel van MDI ( mastitis detectie-index ) en inseminatie. Hierdoor verbeterde niet alleen de melkproductie, maar ook de gemiddelde levensduur van de koeien.
“Waar gaan we naartoe?” Het was de retorische vraag die Aparicio stelde. “We zijn ervan overtuigd dat robotica ons de mogelijkheid heeft gegeven om een groot bedrijf mogelijk te maken en terug te keren naar de oorspronkelijke droom van ons bedrijf, de genetische verbetering van de veestapel. Daarom zijn we sinds 2019 een strategische alliantie aangegaan met een bekend Amerikaans genetica-merk om het genoom van de hele veestapel te maken en een exclusieve robotindex van Ancali te ontwikkelen waarmee we de koe substantieel kunnen verbeteren”, besluit Aparicio.