Doorgaan naar artikel

Australische retailers investeren in duurzaamheid op melkveebedrijven

Woolworth trekt € 3 miljoen uit om investeringen op melkveebedrijven te subsidiëren. De andere grote retailer, Coles, wil naar transparante inkoopcontracten met melkveehouders met een minimum-melkprijs.

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een zuivelfonds in het leven geroepen voor melkveehouders die aan zijn keten leveren. Boeren kunnen tot zo’n € 62.000 ontvangen (voor het vervangen van machines of een investering in duurzaamheid. Er is ruim € 3 miljoen beschikbaar. Woolworths wil met het fonds een bijdrage leveren aan een bestaand Australisch plan voor de zuivelsector, dat er op is gericht productiekosten te verminderen en de winst te verhogen. Volgens onderzoek van belangenorganisatie Dairy Australia is 80% van de melkveehouders in het land van plan de komende twee jaar in het eigen bedrijf te investeren.

Inkoopdirecteur Paul Harker van Woolworths verwacht dat een flinke groep boeren met het geld de technologie op hun melkveehouderij kunnen moderniseren. “Melkveehouders hebben het zwaar gehad in de afgelopen jaren door droogte en branden”, benadrukt hij. “Dit fonds kan ook helpen hun weerbaarheid tegen zulke rampen te vergroten.” Hij verwacht dat in eerste instantie zo’n 60 boeren zullen profiteren van het fonds.

Coles introduceert minimumprijs

De andere grote Australische supermarktketen Coles is ook een initiatief gestart om de duurzaamheid op melkveehouderijen te verbeteren. De komende weken praat Coles met melkveehouders in West-Australië over de mogelijkheden die het boeren biedt wanneer zij bereid zijn om direct melk te leveren aan de supermarkt.

Coles heeft altijd het eigen melkmerk verkocht in samenwerking met melkverwerkers maar wil nu naar een model dat direct transparante contracten sluit met melkveehouders. Coles belooft onder meer een minimum-melkprijs tot juni 2023. Dat zou boeren meer zekerheid geven en investeringen stimuleren. Coles heeft al 10 melkveehouders in het westen bereid gevonden om samen 35 miljoen liter melk per jaar te leveren.

Coles heeft recent de Duurzame Zuivel Ontwikkelings Groep opgericht, met als doel te investeren in duurzaamheid op melkveehouderijen. De supermarktketen is in juni vorig jaar begonnen met het direct inkopen van melk van melkveehouders in de staten Victoria en New South Wales. Daar heeft de duurzaamheidsgroep van Coles geïnvesteerd in proeven met diergezondheid en het leveren van handzeepapparaten en defibrillatoren op melkveehouderijen.

Australische supermarkten hebben de afgelopen jaren forse kritiek gekregen omdat ze met een lage verkoopprijs van 1 dollar per liter de industrie flink onder druk hebben gezet. Sommige melkveehouders zagen zich zelfs genoodzaakt hun bedrijf te verkopen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin