Doorgaan naar artikel

Brazilië ruikt kansen in export

De Braziliaanse melkveestapel is divers, vaak kruisingen van Holstein en Gir - de Girolanda.

De Braziliaanse melkveestapel is divers, vaak kruisingen van Holstein en Gir - de Girolanda.

De Chinese markt is opengegaan voor 24 Braziliaanse zuivelaars. Daar zal niet veel naartoe gaan, maar het zal wel de binnenlandse prijs fors steunen.

China heeft 24 Braziliaanse zuivelverwerkers goedgekeurd voor de export naar dat land. Brazilië produceert jaarlijks 600 duizend ton zuivel, waar China jaarlijks ruim 800 duizend ton importeert. De Braziliaanse zuivelaars, verenigd in Viva Lácteos, gaan er daarom vanuit dat er minstens 8% per jaar extra aan zuivel geëxporteerd gaat worden. Inmiddels is de feestvreugde enigszins bekoeld en rijst de vraag waar al die zuivel dan vandaan moet komen.

De Braziliaanse melkveesector telt rond de 900.000 boeren met in totaal 20 miljoen dieren en een jaarlijkse productie van ongeveer 36 miljard liter melk. De gemiddelde jaarproductie is ongeveer 2.000 liter per koe met grote verschillen tussen bedrijven. Van een of enkele koeien tot grote gespecialiseerde ondernemingen die dezelfde productie halen als hun Nederlandse collega’s. Vooral de zuidelijke regio zoals de deelstaat Paraná is de thuisbasis van bedrijven die efficiënt zijn en hoogwaardige melk produceren.Van de in Paraná goedgekeurde fabrie­ken staan er drie in Marechal Cândido Rondon, in het Westen van de staat. Het zijn Alibra Ingredientes met melkpoeder en weipoeder; Sooro Concentrado Indústria de Produtos Lácteos, weipoeder en wei-eiwit; Frimesa Cooperativa Central, gecondenseerde melk en kaas. Vanuit Rio Azul, in het Zuidoosten, kan Schreiber Foods do Brasil kaas en andere producten exporteren.

Moeilijk opboxen tegen Oceanië

De directeur van Frimesa, Elias José Zydek, verwacht dat Brazilië moeilijk kan concurreren met dezelfde producten uit Oceanië. “De productiekosten in Nieuw-Zeeland en Australië zijn $ 0,28 tot 0,30 per liter, terwijl dit in Brazilië $ 0,38 tot 0,40 is. Dit komt vooral door veel en hoge belastingen en logistieke problemen.”

Cativa Cooperativa Agroindustrial verwacht ook een deel van de Chinese markt te veroveren. “We zullen moeten wachten tot de markt beweegt, want melkpoeder is een commodity en Nieuw-Zeeland bedient een groot deel van de Chinese markt, vooral door de prijs en goedkopere vracht”, zegt manager Robson Ortega van Cativa. Ortega verwacht geen resultaten op korte termijn. “Het genereert altijd een verwachting, want als we een overschot hebben op de binnenlandse markt, dalen de prijzen enorm. Als we dat kunnen exporteren, blijft de prijs hier op peil.”

Importen en exporten

Brazilië importeerde in 2018 meer dan 152 duizend ton aan zuivelproducten met een waarde van € 437 miljoen. Zowel in hoeveelheid, 97.000 ton, als in waarde, € 244 miljoen, was melkpoeder het belangrijkste product. Er werd ook 30.000 ton vooral zachte kaas, met een waarde van € 116 miljoen geïmporteerd. Bijna al deze zuivelproducten kwamen uit de buurlanden Argentinië en Uruguay.

Brazilië exporteerde in 2018 ruim 23.000 ton zuivel met een waarde van € 52 miljoen. Daarvan was 15.000 ton gecondenseerde melk met suiker voor € 27 miljoen. Aan kaas werd 3.600 ton geëxporteerd. De eerste maanden van 2019 bedroeg de Braziliaanse export minder dan 10% van de import en dat maakt Brazilië tot een netto-zuivelimporteur.

Chinezen willen kwaliteit

De zuivelsector in Paraná is het erover eens dat om succesvol te zijn het noodzakelijk is het product en de marketing van Braziliaanse zuivel aan te passen aan de smaak van de Chinezen. “Alleen markttoegang garandeert nog geen verkoop. In China houden ze van kwaliteit, succesvolle merken en innovatie”, zegt Guilherme Souza Dias van de landbouw federatie van Paraná. Braziliaanse kaas is een product dat het makkelijkst kan worden geëxporteerd naar de Aziatische reus. “En dan geen mozzarella, maar speciale kazen met een hogere toegevoegde waarde”, volgens Dias.

“Brazilië ziet de mogelijkheid van export naar China vooral als een kans om overtollige productie af te stoten en daarmee de prijs op de lokale markt stabiel te houden”, zegt Dias. “Om echt mee te spelen, zal de kwaliteit en de prijs van onze zuivel eerst naar een internationaal niveau moeten.”

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin