Melk vermarkt per koefamilie
Van Roessel, die naast zijn bedrijf deputy director product innovation bij Lely is, formeerde enkele groepen koeien en vermarkt de melk per koefamilie (Kitty, Aukje, Cootje en Moevchen) als MijnMelk. Van Roessel heeft alle merkrechten. Hij wil eerst al zijn eigen melk afzetten onder MijnMelk, daarna sluit hij opschaling via een boerengroep zeker niet uit.
Gepasteuriseerde melk van individuele koeien
Eerder liet ook melkveehouder Matthijs Baan uit Molenaarsgraaf weten melk van de eigen koeien aan Albert Heijn te gaan leveren. De bedoeling is dat de eerste flessen in november dit jaar in de schappen staan. Het concept vertoont gelijkenissen met dat van Lely, maar wijkt ook op een aantal punten af. Zo gaat het bij Baan om gepasteuriseerde melk van individuele koeien. Deze melk wordt echter niet gehomogeniseerd en gestandaardiseerd zoals in het Lely-concept, wat tot een geheel andere smaakbeleving leidt.
Baan is blij dat er meer van dit soort concepten op de markt komen. De markt voor originele melkstromen is volgens hem groot genoeg. Natuurlijk is MijnMelk nu een concurrent, maar eerlijkheidshalve moet hij wel toegeven dat als Lely 2 jaar eerder met dit concept was gekomen, hij zonder meer was ingestapt.
Lely blij met samenwerking met Albert Heijn
CEO Alexander van der Lely wil geen prijzen voor de Lely Orbiter noemen. Die bevindt zich volgens hem nog in de pilotfase en het belangrijkst is marktkennis op te doen rondom vermarkten van de melk. Wil de consument melk van een koefamilie, boer, van een bepaalde smaak beïnvloed door voeding? Zijn belangrijkste vraag is: wat zijn de triggers? Daarom is hij erg blij met de samenwerking met Albert Heijn.
Tekst gaat verder onder tweet
Lely koerst op 100 installaties per jaar
Van der Lely zou het een goed resultaat vinden als in 2022 100 Orbiters wereldwijd verkocht zijn. Daarna koerst hij op verkoop van 100 installaties per jaar. Afzetmarkten ziet hij in Noordwest-Europa, waar de afzet van consumptiemelk gaat als in Nederland en waar hij grote kansen ziet voor verbetering van de marge van de veehouders. Andere potentiële afzetmarkt zijn de zelfzuivelaars in de VS. Een derde grote potentiële afzetmarkt is China. Daar zijn de gegarandeerde herkomst van de melk, de koefamilie of smaak geen item, maar juist de gegarandeerde kwaliteit af-melkveebedrijf. De Orbiter is namelijk volledig gecertificeerd door het COKZ.