‘Wat we zouden moeten willen bereiken als boer is dat de consument gaat zien en begrijpen hoe mooi het is om boer te zijn!’
“Wij hebben als producent kaas, meer contact met eindklanten dan andere melkveehouders. Door dit contact met de consument krijg je veel terug en weet je welke vragen er spelen en welk beeld veel consumenten hebben van de melkveehouderij, en dat dit beeld vaak niet helemaal klopt met de realiteit. Wat we zouden moeten willen bereiken als boer is dat de consument gaat zien en begrijpen hoe mooi het is om boer te zijn! We werken met levende wezens die het best melk produceren wanneer ze zich goed voelen en gezond zijn, het is ons doel om te zorgen voor gezonde en happy koeien, dus daar zit de emotie in van het ‘boer-zijn’,” aldus een stellige Henri Willig,
De Henri Willig formule
Het boer-zijn zit Henri Willig in het hart. “Maar”, zo zegt hij zelf: “van kaas produceren en ondernemen gaat mijn hart eigenlijk nog sneller kloppen!” Inmiddels ontvangt hij wekelijks vele toeristen op de boerderij in Katwoude. Daarnaast zijn er nog 2 kaasboerderijen en 20 winkels waar de kaas verkocht wordt. Jaarlijks ontvangt Henri Willig miljoenen bezoekers waaraan het kaasverhaal verteld wordt. Buiten de winkels om wordt ook nog eens aan 30 verschillende landen kaas geleverd afkomstig van de Henri Willig makerijen. Dit heeft hem geen windeieren gelegd, het boerenbedrijf is uitgegroeid tot een succesvolle kaasmakerij én toeristische attractie! In de rol van ondernemer voelt Henri zich volledig thuis!
Van de 4,5 miljoen mensen die jaarlijks de winkels en boerderijen bezoeken, is slechts 10% een Nederlandse consument, de overgrote meerderheid is buitenlandse toerist. In 2008 heeft Henri Willig het concept Cheese & More by Henri Willig uitgerold om ook de Nederlandse consument te bereiken. In Amsterdam, Utrecht en Rotterdam zijn de luxe kaascadeauwinkels onder de naam Cheese & More by Henri Willig te vinden. Middels de meer traditionele winkels onder de naam Henri Willig Cheese Farm stores in Amsterdam, Delft en Edam wil Henri het boerderijleven overbrengen naar de ‘grote stad’ en mensen nieuwsgierig maken naar het verhaal achter Henri Willig. Door de stal, winkels en boerderijen te koppelen aan deze formule, wil Henri de educatie doortrekken naar de stad om zodoende de consument te bereiken. En met de nieuwe stal en de op handen zijnde verbouwing van de kaasmakerij, is het in de toekomst misschien wel mogelijk om ook de Nederlandse consument naar de boerderij in Katwoude te trekken.